hits

Hvor mange barn må dø før vi ser alvoret?

Påsken er rett rundt hjørnet. Mange skal på fjellet og nyte noen velfortjente fridager med ski på beina og sol i fjeset. Andre skal kanskje ha en bypåske med familie og venner. Dessverre er påskefreden overskygget av en grotesk matvarekrig, der bransjen er med å bidra til at flere barn og voksne for alvorlige livsstilssykdommer som de må slite med resten av livet.

- Joda, jeg vet at jeg høres ut som en partybrems i russetiden og moralens høye vokter midt i påskehøytiden. Men, jeg vil overhodet ikke ta fra noen barn hverken påskeegget eller fraskrive meg noe ansvar for hva jeg «døtter» i kjeften for å sitere Twitter-klanen.

Det er hverken Rema eller Coop som ansvar for hva vi kjøper og hva vi spiser, men de har ansvar for hva de tilbyr forbrukerne. Hvis de ønsker å fremme stor omsetning av godteri så dumper de prisene på dette, og gjør det lett tilgjengelig.

Verdens helseorganisasjon har sagt at vår tids største helseutfordring er overvekt og fedme. Skal vi gjøre noe med denne situasjonen, må vi gjennomføre tiltak som sikkert virker både urettferdig og gir følelse av å miste goder. WHO er klare på at prismekanismen er det viktigste verktøyet i denne kampen. Da smerter det å se en bransje som snur mekanismen på hodet og legger opp til dødelige doser sukkersjokk for kundene sine.

Vi kunne sist uke lese at i Rema-butikken på Nordsia i Steinkjer gikk 1,6 tonn smågodt unna bare i løpet av sist onsdagen og i Bergen kjøpte én kunde 70 kilo smågodt, og butikksjefer forteller at hyllene tømmes fort. (saken fortsetter under bildet)



Er dette så farlig da? Folk må jo få lov til å kose seg i påsken. Selv mannen som har det øverste ansvaret for norsk helsepolitikk gikk ut og ba folk hamstre inn og kose seg med billig smågodt.

Jeg skjønner at veldig mange tenker jippi! Billig smågodt! Men det er en veldig kortsiktig tanke. Hvis vi tør å heve nesetippen og se litt fremover, og tar med i betraktningen at nesten halvparten av alle dødsfall under 70 år skyldes usunt kosthold, tobakk, lav fysisk aktivitet og rusmiddelbruk. Samtidig vet vi at over 1000 mennesker får diabetes type 2 hver eneste måned, da kjenner jeg at krokodiller, og sure smukker i løsvekt får en litt annen bi-smak.  

Ser vi oss litt tilbake i tid så har vi tidligere gjort tiltak for å gjøre livskvaliteten vår bedre. Dette handler om å ta grep for at vår generasjon ikke skal leve kortere enn generasjonen før oss. Akkurat nå spiser nordmenn seg faktisk tilbake i tid.  

Vi har et vinmonopol som bidrar til å regulere alkoholkonsumet. Vi har en røykelov som har bidratt til å redusere tobakkinntaket kraftig. Når den ble innført var den meget upopulær, skal noen virkelig ta fra meg retten til å røyke når jeg vil, men som vi alle hyller i dag.  

Nå trenger vi klare tiltak som er med å redusere folks sukkerinntak. Det kan for eksempel være reklameforbud for produkter med svært høyt sukkerinnhold og som retter seg mot barn.

Jeg vil også oppfordre matvarebransjen til å delta i en ny konkurranse. Hvem klarer å kutte sukkerinnholdet mest på sine produkter?

Bransjen har klart å vise at det er mulig å endre saltinnholdet drastisk, med god drahjelp fra helseministeren, nå forventer jeg at Høie og bransjen finner frem lynets hastighet og starter kampen mot sukkeret i produktene vi tilbys.

Så kjære matvarebransje, takk for at dere setter ned prisen på appelsiner og andre sunne påske-varer i påsken, måtte dobbeltmoralen med prisdumping på smågodt bli erstattet neste år med overskrifter om sukkerfrie påske-varer på tilbud så gjør dere barn, unge, voksne, eldre, ja hele landet en stor tjeneste.

Jeg håper at alle får kose seg skikkelig i påsken og oppfordrer mor og far til fylle påskeegget med litt smågodt og mange opplevelser for hele familien. Bruk påskehøytiden til å kose dere sammen i friluft og gi barna gode aktivitetsvaner i tidlig alder.

Påskehilsen fra Jørgen

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar